De eerste avonturen!

10 maart 2017 - Bali, Indonesië

Eigenlijk was ik bezig met een dagboekje voor mezelf bijhouden, maar het is net zo leuk om dat te delen met jullie! Doordat ik het eerst niet van plan was te delen, ben ik niet zo consequent in tegenwoordige/verleden tijd, maar het gaat om het verhaal! Overigens is het een hele lap tekst, dus als je het wilt lezen, neem er dan vooral rustig de tijd voor.

Met dit verslagje krijgen jullie een beetje de indruk van m’n leven die eigenlijk in 1 zin te samenvatten is; pittige stagedagen van 9 tot 6 met lieve collega’s & de avonden en weekenden die als vakantie aanvoelen op dit prachtige eiland met de leuke mensen die ik heb ontmoet.

Verslag week 1

Zondagavond 22 januari 22:00 was het dan eindelijk zover, een dag die al een tijdje gemarkeerd in mijn agenda stond.  Voor een half jaar weg uit het vertrouwde kikkerlandje, familie en vrienden. M’n gezin en 8 lieve vrienden kwamen me uitzwaaien om vervolgens de lange reis in te gaan. Het eerste stuk naar Dubai was 6,5 vliegen en die heb ik bijna volledig opgevuld met films kijken, ik kon niet lekker liggen en had veel te veel adrenaline om te kunnen slapen. Ik had na een prima eerste stuk vliegen gewoon 1 uur en 20 minuten overstap tijd op Dubai, maar al een half uur voordat de gate zou sluiten riepen ze ‘final call’ om, ik schrok me natuurlijk helamaal kapot en ben lekker typisch gaan zigzaggen tussen alle mensen in. Gelukkig moesten alle mensen die bij mij uit het eerste stuk kwamen allemaal rennen, uiteindelijk was ik lang niet de laatste. Het 2e deel van de vlucht, 7,5 uur lang, had ik lekker 3 plekken voor mezelf. Weer niet heel veel slaap gehad, maar wel lekker languit kunnen liggen!
Om 22:00 uur lokale tijd kwam ik aan op het vliegveld van Denpaser, waar twee nederlandse jongens van het bemiddelingsbureau mij op kwamen halen. Een vlaag van hitte kwam op me af en zweette me gelijk helemaal kapot. De jongens brachten me in een, gelukkig gekoelde, auto naar mijn huis in Kuta. Mijn huis, de Dukuh Guesthouse, is in een zijstraat van een zijstraat van een zijstraat waar alles heel erg op elkaar lijkt, maar wel dicht in het centrum van Kuta.

Eenmaal in de kamer ben ik gelijk in slaap gevallen en werd ik 12 uur later (13:30) helemaal uitgeslapen wakker. Mijn huisbaas Ketut, kwam toen ik mijn gordijnen opendeed, deuren opende en m’n eigen terrasje op liep, gelijk naar me toe. Hij wou me graag leren scooterrijden en had die hele dag tijd. We zijn naar een open veld gereden een stuk verderop en heeft me stap voor stap leren scooterrijden, ik zag het eerst helemaal niet zitten, maar het ging gelijk goed. Vervolgens ging hij me het strand laten zien en hebben we daar even wat gegeten.

Die avond had ik afgesproken met Bart (een vriend van me die ik ken van de Albert Heijn, hij zat daar in een villa met z’n collega’s) in Seminyak, het dorpje boven Kuta. We hebben een heerlijke rijsttafel gegeten tussen de rijstvelden in. ’s Avonds heb ik de collega’s van Bart ontmoet en daar de hele avond spelletjes mee gespeeld.  Het werd al laat en ze hebben een kamer over, dus ik kon mooi blijven slapen! De volgende dag gingen Bart en ik naar een luxe beachbar met westers eten en disco muziek; Finn’s beach club. Daar heerlijk gechilld tot het daarna 3 uur lang keihard ging regenen. Uiteindelijk werd het wat droger en konden we naar huis, waar we met z’n allen hebben gegeten. Na de hele avond weer spelletjes gespeeld te hebben, werd het weer lekker laat en bleef ik weer in m’n, inmiddels eigen, kamer slapen. De volgende dag (donderdag) ontbeten in een super leuk ontbijttentje met Daan, een college van Bart. Daarna maar weer gekeken of mijn eigen huisje er nog stond.

Toen ik donderdagmiddag thuis kwam was ik eerst van plan om alleen erop uit te gaan om Kuta te bekijken, maar toen ontmoette ik m’n Duitste buurvrouw van 36 waar ik mee op stap ben gegaan. Ze was al iets langer in Kuta, dus ze heeft me een leuk eettentje laten zien en de shopping mall met al m'n favoriete winkels (beide niet onbelangrijk).

De volgende ochtend hadden de Duitste vrouw ik en afgesproken om te ontbijten en naar het strand van Kuta te gaan. Om een uurtje of 1 ben ik lichtelijk zenuwachtig voor het scooteren weer naar huis gelopen (kwartiertje vanaf het strand) en heb ik m’n bikini geruild met m'n nette kleren. Ik had namelijk om 4 uur afgesproken bij mijn stagebedrijf.

M’n huisbaas bracht me naar Denpaser, tussen Kuta en mijn stageplek in. In Denpaser stond Randy, een jongen van het bemiddelingsbureau te wachten op mij om verder te scooteren naar Sanur.

Op stage aangekomen had ik eerst een gesprek met mijn stagebegeleider Koen en de HR manager Rika. De laatste vrijdagmiddag van de maand doen ze altijd een borrel, en daar was ik dan ook gelijk voor uitgenodigd. Het zijn allemaal super leuke typisch Balinese mensen die enorm veel lachen! Na de borrel gingen 6 collega’s met elkaar eten en vroegen of ik mee ging. We gingen naar een foodmarkt en heb net als m’n collega’s chicken fried noodles gegeten.

Bart was al naar huis vrijdagochtend, maar vrijdagavond ben ik alsnog naar de jongens gegaan. We zouden eerst uitgaan, maar hadden allemaal geen zin meer. In plaats daarvan hebben we tot s’ochtends vroeg spelletjes gespeeld en muziek geluisterd. In de ochtend hadden we het leuke idee om naar het strand te gaan en daar proberen te slapen en de zonsondergang te zien. Helaas was het al super druk op het strand en waren er alleen wolken. We zijn met elkaar gaan ontbijten en daarna tot in de middag geslapen. Zaterdagmiddag zijn we naar het strand gegaan en hebben de hele middag daar gelegen. De zee was daar gelukkig wel heerlijk en we gingen ook op het strand kokosnoot jeu-de-boulen! Toen de zon om een uurtje of 6 onder ging, zijn we weer bij een super leuk strandtentje ‘old man's’ een drankje gaan doen. Die avond hebben we met z’n allen 6 verschillende maaltijden gehaald bij de warung, zo’n typisch wegrestaurantje. In de avond zijn we uitgeweest in Seminyak, eerst heel lang bij een leuk barretje gezeten en daarna bij de kroeg/club La Favela gedanst. De volgende ochtend (middag) weer naar dezelfde strandbar geweest als ik die woensdag met Bart had gezeten. Weer heerlijk gerelaxed, waarna ik tot mijn grote spijt weer naar huis moest.. Het echte stage/werk leven ging namelijk de volgende ochtend beginnen.

Verslag week 2

Maandagochtend 30 januari, alweer bijna een week voorbij op dit heerlijke eiland… Als de tijd het komende half jaar zo snel gaat als deze week, dan moet ik maar niet meer met mijn ogen knipperen. Zometeen naar stage toe, veel te vroeg wakker doordat ik bang ben om te laat te komen.

Maandagavond, na een hele vermoeidende stagedag eindelijk om 6 uur naar huis. Werkdagen van 9 tot 6 bevallen me tot nu toe al helemaal niet goed.. In de middag gelukkig wel een uur pauze elke keer met lekker eten. Eenmaal thuis ging ik een hapje eten bij de warung in de straat. Toevallig zit m’n tot nu toe enige Nederlandse huisgenootje daar ook te eten, dus gezellig met haar gegeten!

Dinsdag 31 januari

Om toch nog een leuk avondje te hebben na een oke, maar weer vermoeiende stagedag, weer naar de jongens gescooterd in Seminyak, lekker gegeten en filmpje gekeken. Begin de wegen hier gelukkig ook steeds beter te leren (met behulp van van te voren goed uitgezochte wegen op google maps dan wel).

Woensdag 1 februari,

Rij m’n straat uit op weg naar stage, wordt ik al gelijk door politieagenten omgeleid. Geen flauw idee hoe ik anders moet rijden dan de opties die ik normaal toepas (ken de wegen dus toch niet zo goed). Na wat proberen uiteindelijk maar een agent gevraagd, die me totaal de verkeerde weg wees. Aangezien het regenseizoen vandaag wel heel lekker bezig is, regende het bizar hard. Als een bezopen katje kom ik dus na 20 minuten omrijden en eindelijk de weg te hebben gevonden, op stage aan.

Achteraf blijkt dus dat ze de wegen hebben veranderd van tweerichtings naar eenrichtingsverkeer..

Verslag week 3

Ik begin het langzaam druk te krijgen op stage, aangezien ik geen tijd meer besteed om verslagen te maken.

Steeds meer nieuwe huisgenoten zijn deze week ook aangekomen, waarmee ik elke avond gezellig ergens ga eten. Het is zo relaxt om elke avond gewoon ergens heen te lopen/scooteren, te bestellen waar je zin in hebt en daarna gewoon weer naar huis te gaan. Net als dat m’n kamer elke dag wordt schoongemaakt en ik mijn was gewoon in kan leveren tegen een kleine vergoeding; luxe leventje!

Woensdag 8 februari,

Vandaag met stage op de planning staan om hidden beaches te ontdekken, niet verkeerd zou ik zeggen! Samen met een Nederlandse collega naar de rustige strandjes gaan in het zuiden van Bali, om daar foto’s te maken en de lunch uit te testen, precies een werkdag voor mij dus!

Vrijdag 10 februari;

Vandaag na weer een lange werkdag, het weekend gevierd met collega’s. Mijn stage is heel vlak bij het strand van Sanur, dus daar hebben we de avond gezellig biertjes gedronken, gitaar gespeeld en gezongen! M’n collega’s doen dat blijkbaar elke vrijdag, dus waarschijnlijk komt het er nog wel vaker van!

Zaterdag 11 februari;

Vandaag met de jongens uit Seminyak naar Uluwatu geweest. Bizar mooie wit strandje, blauw water en mooie kliffen/rotsen waar de wilde zee hard tegenop kletst. Het paradijs begint al bij de poort van het resort, die totaal representatief is voor wat nog ging komen. De poort opende en we moesten scooteren door het resort heen, waar we eindige bij een zwembad die uitkeek over de rotsen en de zee. We mochten met een kabelbaantje naar beneden om daar een prachtig strand aan te treffen. De hele dag heerlijk daar gelegen, een tijdje langs de rosten gelopen en heerlijk geluncht met elkaar!

S’avonds weer naar huis gegaan en met een paar huisgenoten gezellig uitgeweest.

Zondag 12 februari;

Eindelijk even een rustig dagje thuis gehad, geluncht in kuta en de hele dag bij het zwembad gelegen, heerlijk!

Week 4;

Deze week crosstraining op stage, dus op andere afdelingen meelopen. Wel leuk dus!

Dinsdag 14 februari, valentijnsdag;

Deze dag laten we natuurlijk niet zomaar voorbij gaan en daarom zijn Paulien en ik (m’n goede backpackhuisgenootje/vriendinnetje) romantisch met z’n tweeen sushi gaan eten en een wijntje (m’n eerste hier) gaan drinken. Morgen blijkbaar vrij omdat er een random feestdag is, dus daar natuurlijk optimaal gebruik van maken; In de avond met m’n huisgenootjes dan ook weer uitgeweest in Kuta!

Woensdag 15 februari;

Een beetje brak van de avond ervoor, lekker de hele ochtend uitgeslapen en wezen lunchen met Paulien bij Dave&Made, twee huisgenootjes die wel naar stage moesten.

Vrijdagavond 17 februari;

Weer weekend! Heerlijk om op woensdag vrij te hebben, dan gaat de week wat sneller! Eigenlijk van plan vanavond rustig aan te doen, maar ben weer overgehaald door 2 backpackers uit m’n huis om mee te gaan stappen.

Zaterdag 18 feburari;

Heerlijk uitgeslapen en vanmiddag/vanavond poolparty van het bemiddelingsbureau met een stuk of 60 nederlanders!

Zondag 19 feburari;

Super gezellige avond gehad!! Een hele groep leuke nieuwe mensen ontmoet, die in het huis wonen in Denpaser waar het feest was.

Week 5:

Maandag 20 februari;

Vandaag afgesproken met een Duits meisje die ik in het vliegtuig heb leren kennen. Ze was toevallig in Kuta die avond en vertrok de volgende dag weer, dus vonden we het wel gezellig samen te eten!

Dinsdag 21 februari;

Vanavond een leuk nieuw Grieks restaurantje ontdekt, waar we met de huisgenoten heerlijk hebben gegeten! Daarna met Kathelijne, een huisgenootje die hier ook 5 maanden verblijft een frozen yoghurt gaan halen en een massage genomen!

Woensdag 22 februari;

Vanavond afgesproken met de mensen uit het huis in Denpaser die ik zaterdag heb leren kennen, we zijn uiteten geweest bij een italliaan. Een hele gezellige avond gehad en super lekker pizza pasta en ijs gegeten.

Donderdag 23 februari;

Waaa, maand voorbij. Gaat veel te snel dit!

Vrijdag 24 februari;

Na werk met het bedrijf uiteten geweest. Bij ons op werk moet je in- en uitchecken met je vingerprint en als je te laat bent moet je een klein geld bedrag betalen, waar we dan 1 keer in het jaar met z’n allen van gaan eten. Super gezellige avond gehad! Daarna naar het huis in Denpaser gegaan en daar bij Floor, die daar woont, geslapen.

Zaterdagochtend 25 februari;

Vandaag vroeg uit de veren want we gaan met z’n allen (het huis uit Denpaser) een weekendje weg! Nusa Penida, een eiland naast Bali, is onze bestemming. Het is maar een half uurtje met de boot, dus om een uur of 10 zijn we al incheckt en wel in ons hotel. Met z’n twaalven gaan we op stap, eerst even ergens lunchen en daarna naar het eerste strandje gereden. Ik zit mooi achterop de scooter dus ik kan van de mooie natuur om me heen genieten, het is prachtig groen en onderweg staan er allemaal locals op de weg die ons enthousiast begroeten. Na het prachtige strandje scooteren we door naar een baai. De wegen op Nusa Penida zijn vreeeselijk, dus we zijn uiteindelijk 1,5 uur over stenen en stijle weggetjes aan t rijden. ’s Avonds terug zijn we gaan uiteten bij een super lekker restaurantje waar we wijn en coctails hebben gedronken, eenmaal terug in het hotel was er live muziek waar we gezellig met z’n allen de avond nog hebben gedanst. De volgende ochtend zijn we verdeeld op stap gegaan. Met z’n vijven wouden we als laatste weggaan, tot twee scootersleutels kwijt waren. Uiteindelijk dus met z’n 5en op 2 scooters een stuk gereden. Halverwege gingen we tanken en kwamen we een lief jongetje tegen die ons een lift gaf en de weg liet zien. Na een hele bijzonder mooie weg tussen de natuur en een heerlijk strandje, moesten we eind van de middag het eilandje weer verlaten om de boot terug te pakken.

Week 6

Deze week een korter weekje, want vrijdag vrij gevraagd om een reisje te maken!

Woensdag 1 maart;

Vanavond een gezellige bbq gehad met het huis in Denpaser, na ’s avonds nog even te zwemmen, weer richting m’n huissie in Kuta.

Vrijdag 3 maart;

Jaaa vandaag naar de Komodo eilanden!! Met een groep van 23 nederlandser hebben we ’s ochtends vroeg afgesproken op het vliegveld. Na een vlucht van 1,5 staan we in Flores (paar eilanden verder dan Bali). Na een klein stukje in de auto komen we bij de haven aan waar onze boot klaar staan, de boot waar we de komende 3 dagen op gaan leven. Het is een boot met een onderdek (in de schaduw), een trappetje naar boven voor de zon en de punt van de boot ook in de zon. Zoals je altijd op tv bij expeditie robinson ziet, zo voerden wij tussen de eilanden over een hele grote zee in. Na een tijdje stoppen we op het eerste tropische strandje, waar we allemaal mooie vissen en koraal zien met het snorkelen. Later stoppen we midden op zee. Vanuit de boot zien we de manta’s al zwemmen. Snel springen we het water in waar we die enorme vissen van dichtbij bekijken, een aantal van ons is het zelfs gelukt om ze aan te raken! Na het zien van de enorme hoeveelheid flying foxes (vleermuizen), varen we richting onze slaaplocatie. Langzaam zien we onze slaaplocatie in zicht, allemaal huisjes op palen; de komodo’s (grote dieren die we morgen gaan zien) zijn namelijk erg gevaarlijk. Het is zo indrukwekkkend om te zien hoe die mensen daar wonen, in armoede op een eilandje en nog meer bijzonder om daar 2 dagen aan mee te mogen doen. Na het zien van het huisje lopen we allemaal met open mond een rondje om het dropje heen en gaan op de foto met kinderen die daar met elkaar voetballen, volleyballen en spelletjes aan t spelen zijn. De mensen van het huis hebben heerlijk gekookt voor ons en dat eten we in het donker op. ’s Avonds zijn we met z’n allen met een biertje naar de boot gegaan, waar we op het dak de sterren mooi kunnen zien en alle indrukken van de dag een beetje in ons op kunnen nemen.

De volgende dag stonden we al vroeg op, kregen weer nasi als ontbijt en gingen de komodo’s zien, enorme beesten die super snel zijn en 80 procent van hun lichaamsgewicht opeten :0. Na snorkelen op andere mooie strandjes zoals pink beach, leggen we de boot stil midden op het water om de zonsondergang te zien. Eenmaal terug bij ons huisje voelt het al helemaal vertrouwd. Na een hele dag in het zoute water konden we even lekker ‘douchen’; bakjes met water over je hoofd heen gooien. Het went echt bizar snel het simpele leven, want de 2e avond kijk je eigenlijk al bijna niet van de armoede op.

De volgende ochtend spullen gepakt en weer de boot op gegaan. Na een ochtendje op de laatste droomstrandjes snorkelen moesten we er toch echt aan geloven en weer richting het vliegveld gaan om van het ene paradijs naar ons huiselijk paradijsje (bali) te gaan.

Na een hele koude vlucht eindelijk weer aangekomen op Bali. Snel naar huis want vanavond is het afscheid van Paulien, ons huisgenootje die na 1,5 maand weggaat.

Week 7:

Ik heb besloten te verhuizen van Kuta naar Denpaser, zodat ik bij een super leuke vriendengroep kom te wonen & het is een stuk dichterbij m'n stage! Helaas m’n kamertje en m’n huisgenoten nu verlaten, maar dat heb ik er voor over!

1. Marijke Meijer:
    4 april 2017
    Het klinkt allemaal super leuk! Dikke kus xx
  2. Ron:
    4 april 2017
    Hey marit
    Leuk om te lezen.
    Geniet.. er maar van
    Liefs ron
  3. Dagmar:
    5 april 2017
    Geniet maar lekker van je avontuuur! Wij missen je!!